Et nyt site har set dagens lys på internettet. Titlen er Sparbenzin, og bag hjemmesiden står Emil Hein på 33 år fra Hillerød. Emils baggrund er en uddannelse som diplomingeniør fra DTU, og han har arbejdet som softwareudvikler i et årti. Nu er Emil altså på banen med et personligt benzin-projekt. Når du klikker ind på hjemmesiden via din computer, får du et oversigtskort over Danmark. De grønne cirkler på kortet fortæller hvor mange benzinstandere, du kan finde oplysninger om. Jeg klikkede fx ind på Svendborg, hvor tallet 15 fortæller at jeg kan sammenligne priser på 15 forskellige standere. Men hvorfor har Emil udarbejdet denne prissammenligning? – Min umiddelbare tanke opstod da jeg læste at det blev lovpligtigt fra 2026 for benzinselskaber at opgive deres pumpepriser via offentlige api’er. Som med så meget andet bliver konkurrencen bedre med mere gennemsigtighed, så jeg tænkte, at en slags sammenligningssite ville give mening, siger Emil. Han fortsætter: – Jeg læste så i start/midt december 2025, at Google ville vise benzinpriser for alle stationer og jeg blev kortvarigt lidt slået ud. For det første er det ikke særlig fedt, at vi skal være afhængige af Google for endnu en ting, og for det andet så jeg hvordan de har lavet det. Måden Google gør det på, vil jeg mene har tæt på ingen effekt for normale brugere: - Man skal vide hvor alle stationer i ens nærområde er
- Man skal gennemgå dem 1 efter 1. (ikke særlig brugervenligt)
Source: https://nettips.dk/benzinpriser-paa-nettet/